2020.02.1.2 Novela Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2L): čezmejni davčni aranžmaji, popravek REK obrazca zaradi odločitve sodišča in še nekatere novosti
Martina Zdravje, odvetniška kandidatka
Dne 28. 5. 2019 je bila sprejeta novela Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 13/11, s spremembami). Novela je začela veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se je začela 1. 7. 2019, razen delov, ki se bodo začeli uporabljati s 1. 7. 2020.
S sprejeto novelo je zakonodajalec v naš pravni red implementiral Direktivo Sveta (EU) 2018/822 o spremembi Direktive 2011/16/EU glede obvezne avtomatične izmenjave informacij na področju obdavčenja v zvezi s čezmejnimi aranžmaji, o katerih se poroča (v nadaljevanju: Direktiva 2018/822/EU, imenovana tudi: DAC6), ki razširja področje uporabe obvezne avtomatične izmenjave podatkov na potencialno agresivne čezmejne davčne aranžmaje.
Dolžnost poročanja DAC6 nalaga t. i. posrednikom (to so davčni svetovalci in drugi udeleženci, ki so običajno povezani z ustvarjanjem, trženjem ali implementacijo takšnih aranžmajev), v določenih primerih pa morajo obveznost poročanja opraviti tudi uporabniki aranžmajev (torej davčni zavezanci). Hkrati bodo davčnemu organu zagotovljene pravočasne in celovite informacije, saj je predvideno, da se prek razkritij s strani posrednikov zajamejo aranžmaji, ki se identificirajo preko petih skupin prepoznavnih značilnosti (to so lastnosti čezmejnega aranžmaja, ki nakazuje morebitno tveganje za izogibanje davkom).
Nadalje sprejeta novela vnaša v naš pravni red Direktivo Sveta (EU) 2017/1852 o mehanizmih za reševanje davčnih sporov v Evropski uniji (v nadaljevanju: Direktiva 2017/1852/EU), katere namen je povečanje učinkovitosti postopka skupnega dogovora kot temeljnega mehanizma, namenjenega reševanju čezmejnih davčnih sporov oziroma vzpostavitev ukrepov, ki bodo zagotovili učinkovito reševanje sporov, povzročenih zaradi različne razlage in uporabe dvostranskih ali večstranskih mednarodnih pogodb, zlasti pa sporov, ki vodijo k dvojnemu obdavčevanju. Direktiva določa podrobna pravila o mehanizmu za reševanje sporov, vključno z natančno opredelitvijo rokov, v katerih je treba izvesti posamezna dejanja, ter pravicami in obveznostmi davčnega zavezanca in pristojnega organa, zaradi česar je bilo potrebno dopolniti obstoječo ureditev postopka skupnega dogovora in uveljavitve doseženega dogovora iz 256.-258. člena ZDavP-2.
Vsi tozadevni ukrepi sledijo istemu cilju, da se v prvi vrsti zaščiti nacionalne davčne prihodke pred agresivnimi davčnimi strukturami z glavnim namenom prelivanja dobičkov v davčno ugodnejše jurisdikcije. Ker tozadevni aranžmaji zajemajo več jurisdikcij, se razkritje zaradi večje transparentnosti zdi smotrno. Prvo takšno poročanje je predvideno za 1. 7. 2020, vendar se tudi retroaktivno nanaša na aranžmaje, ki se že izvajajo, in sicer od 25. 6. 2018 dalje.
Novela prinaša še nekatere druge spremembe in dopolnitve davčnega postopka, ki zasledujejo preglednost in jasnost pobiranja davkov, potrebno za pravno varnost in v izogib težavam pri izvajanju. V nadaljevanju so predstavljene bistvene novosti.
Ob tem se je smiselno navezati tudi na novo davčno obdobje, ki mu je sledilo še novo letno poročilo FURS, iz katerega je moč razbrati določene poudarke in poostrene nadzore in področja nadzora, ki pa se jim bo FURS še posebej posvečal. Ključni poudarki FURS so predvsem v poostrenih nadzorih fizičnih in pravnih oseb glede na posamezna davčna področja, npr. DDV, trošarine, davek na dohodek iz dejavnosti. Glede na začetek veljavnosti novih pravil o dolžnosti poročanja o čezmejnih aranžmajih se bo FURS posebej posvečal tudi tem področju, velik poudarek bo tudi na preprečevanju sive ekonomije. Pri tem FURS napoveduje tudi novo obdobje na področju čezmejnih davčnih aranžmajev,…